Sfeer

Sfeer

vrijdag 6 november 2015

Het kleinste kamertje

Het kleinste kamertje bij ons in huis heeft een complete metamorfose ondergaan. Geïnspireerd door vele voorbeelden ben ik aan de slag gegaan om in het kleinste kamertje een sobere sfeer te creëren. Het eindresultaat vind ik goed gelukt.




Op de muur zaten witte tegels. Daar was eigenlijk niks mis mee maar die gaven niet de sfeer waar ik zo dol op ben. In een eerdere post had ik al een keer de vraag gesteld of er lezers ervaring hebben met het verven van tegels. Ik heb een aantal adviezen ontvangen en deze heb ik dankbaar toegepast toen ik aan de slag ging. Helaas kwam ik tijdens het klussen ook voor een uitdaging te staan. 

Omdat ik kalkverf wilde gebruiken heb ik eerst een laag corifondo aangebracht op de tegels. Deze laag is nodig voor een goede hechting van de kalkverf. Ik merkte tijdens het opbrengen al dat de corifondo niet dekte op de kitranden. Optimistisch als ik dan ben, of naïef :-), ging ik toch de volgende dag verder met de eerste laag kalkverf. Ook de kalkverf wilde niet hechten op de kitranden. Op sommige plekken dekte de verf wel en op andere plekken niet. Blijkbaar had onze aannemer niet overschilderbare kit gebruikt. Ook na de 2e laag kalkverf  waren de kitranden niet overal gedekt. Om toch tot een mooi eindresultaat te komen heb ik toen een aantal keren alleen de kitranden geverfd. Na een paar keer zat de verf dan toch goed op de kitranden en heb ik alles nog een keer opnieuw geverfd. Wat was ik opgelucht toen alles goed in de kalkverf zat. Ik heb kalkverf van Carte Colori in de kleur Corno gebruikt. 




Om de gekalkte muren te beschermen tegen vocht heb ik nog twee lagen matte vernis aangebracht. Op de foto's lijken de muren een beetje vlekkerig maar dat is in het echt niet het geval. In het midden van de muur zat tussen de grote tegels een sierrand. Over deze rand heb ik een houten sierlat aangebracht omdat ik deze rand niet mooi vind.

Bij het Hogehuys in Kessenich kocht ik een toiletrolhouder. Deze vind ik goed passen bij de sobere stijl van ons kleinste kamertje.


De schroeven moet ik nog even insmeren met een beetje was zodat ze niet meer opvallen. Dat zag ik pas toen ik deze post aan het schrijven was en goed naar de foto keek.

Na al het werk kan dan ook de decoratie terug. Alles komt nu veel beter tot zijn recht. 




Het was een klus maar ik ben super blij met het eindresultaat. Door de tegenslag duurde het allemaal iets langer dan ik van te voren gedacht had maar dat hoort er blijkbaar allemaal bij. Nu is alles weer klaar en geniet ik ervan dat ook het kleinste kamertje de sfeer heeft waar ik zo dol op ben.

Ik wens iedereen een heel fijn weekend.

Groet, Margo


16 opmerkingen:

  1. Het resultaat mag er zeker zijn, Margo. Ik vond het bij anderen ook mooi wanneer er kalkverf op de tegels was aangebracht, zoals je zegt krijg je daardoor toch veel meer de sfeer die wij mooi vinden. Dat bereik je niet met witte glanzende tegels. Nu is een bezoek aan het toilet voor jou meteen een heel stuk leuker...terwijl je zit te 'wachten' kun je ondertussen genieten van deze geslaagde metamorfose ;-).

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw mooi geworden... Geeft meteen een andere sfeer en het voordeel je hoeft niet te breken :-))
    Ons toilet heeft ook geschilderde tegels...heel blij mee; ze waren hoogglans wit.
    Weer een projectje klaar en geniet ervan!
    Groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi geworden, zeg. Leuk sfeertje zo, ook op het "kleinste kamertje".
    Heeft dan even wat moeite gekost, maar was de moeite dik waard, hoor.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super gelukt zeg. Ik wil het ook gaan doen en heb het inmiddels al eens zomaar laten vallen bij Peter. Die zei meteen jij bent gek! Nou misschien wel' ja. Maar dat het plaatje klopt is belangrijk voor mij. Dus binnenkort ;)

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw Wat is het mooi geworden. Wat een goed idee de houten rand. Die ga ik onthouden.
    Wat kan het dan opknappen als je het achter de rug hebt he?
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook nog de traditionele tegels in het toilet maar mijn man krijgt een beroerte als ik zou zeggen deze te schilderen .
    Het is echt mooi gelukt , het moet wel balen zijn als de verf niet houd op de silicone.
    Groetjes
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo heb je gelijk een hele andere sfeer in je toilet...goed gelukt zeg.
    Fijn Weekend.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi! Zo zie je maar wat een lik verf kan doen :)

    Fijn weekend.
    Liefs
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed gelukt Margo en dat houten latje over die sierrand is super bedacht en geeft ook nog eens een leuk effect!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha...idd zo rustgevend....je zou er toch de hele dag blijven zitten ;) Vind de tegels prachtig zo geworden, veel matter en idd zo veel meer rust....en dat latje...super idee.....
    Echt eer van je werk

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi sfeertje zo! Helemaal in stijl!

    Groetjes Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh frustrerend als het niet gelijk lukt, maar het is mooi geworden. Goed opgelost met de houten rand.

    Groetjes, Inge
    de Knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo, ik ben 'nieuw' hier en was aan het scrollen in je posten en las dit leuke verslag en voeg graag nog een idee toe. Ondertussen is je probleempje denk ik al wel verholpen maar ipv de schroeven in de was te zetten kun je ook zwarte gipsplaatschroeven gebruiken. Deze zijn in verschillende maten en MAT. Wie weet voor een volgende keer...

    Groetjes Renate

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom als lezer van mijn blog en bedankt voor de tip met de schroeven.
      Gr, Margo

      Verwijderen
  14. hallo wat is het eindresultaat mooi mag ik je vragen waar de krukje vandaan komt

    BeantwoordenVerwijderen